Tuesday, November 23, 2010

MITOS LATIHAN BEBANAN 4

Mitos 4

Untuk membakar lemak, saya hanya perlu lakukan latihan cardio sahaja.

Memang benar jika anda menetapkan latihan anda 55% - 70% daripada MHR, sumber utama tenaga yang anda gunakan adalah LEMAK tapi anda perlu melihat dari pelbagai sudut. Jika perkara yang sama dilakukan setiap hari, badan kita akan menjadi plateau (tidak akan memberi respon kepada sistem badan kerana kerap melakukan perkara yang sama sahaja). Jadi latihan bebanan membantu untuk mengelirukan sistem badan anda dan juga meningkatkan muscle mass anda. Semakin tinggi muscle mass anda, semakin banyak kalori dapat dibakar.

Anda perlu ingat bahawa OTOT LEBIH AKTIF DARIPADA LEMAK dan otot mampu membakar lemak sebanyak 10-20 kalori sehari berbanding dengan lemak hanya membakar 2-5 kalori sehari. Anda harus faham bahawa ketebalan dan kepadatan otot lebih tinggi daripada lemak. Bermakna jika anda melakukan latihan bebanan anda akan membakar lemak dan membina otot agar kelihatan lebih tone dan firm. I

Sesetengah wanita berpendapat bahawa latihan bebanan tidak perlu untuk mereka kerana mereka lebih suka dengan aktiviti senamrobik. Perkara ini tidak benar. Jika anda bersenam untuk mendapatkan kesihatan dan kecergasan, anda jangan lupa membangunkan KOMPONEN KEKUATAN OTOT. Komponen ini dapat membantu anda

a) membina otot

b) menguatkan otot, tulang dan connective tissue

c) menguatkan postur badan

d) meningkatkan metabolism

e) mengurangkan risiko Osteoporosis dan banyak lagi

Jadi, anda perlu gabungkan kedua2 latihan iaitu LATIHAN AEROBIK, LATIHAN BEBANAN (rujuk artikel saya mengenai AEROBIK vs WEIGHT TRAINING) dan juga NUTRITION yang baik untuk mendapatkan keputusan dan mencapai objektif yang disasarkan.

Bagi wanita diluar sana, jangan terlampau OBSES DENGAN LATIHAN SENAMROBIK SAHAJA. Bertukar-tukarlah dengan latihan bebanan untuk mewujudkan kepelbagaian di dalam senaman dan juga untuk menikmati kualiti hidup yang baik. Bersenamlah dengan bijak.

No comments: